Review: coachingskaarten voor volwassenen met ADHD en ADD

De afgelopen periode heb ik de ADHD-coachingskaarten uit mogen proberen. Ik was zeer benieuwd of deze voor mij zouden werken. Hieronder lees je mijn bevindingen 🙂

Wat zijn ADHD-coachingskaarten?

In het kort:
De ADHD-coachingskaarten zijn ontworpen door Ina Wuite. Ze bieden een praktisch hulpmiddel voor het aanbrengen van rust en structuur op een manier die past bij volwassenen met AD(H)D. 
Bron: bol.com.

Bekijk op bol.com

Verpakking en inhoud

De ADHD-coachingskaarten zitten in een plastic doorzichtig doosje en zijn ongeveer 6 bij 9 centimeter groot. Door dit doosje blijven de kaartjes netjes. 

Bovenop in het doosje vind je eerst drie kaartjes met algemene informatie en een gebruiksaanwijzing. De achterkanten van deze kaarten bevatten al erg leuke en inspirerende spreuken/quotes 🙂 

Vervolgens vind je 52 ADHD-coachingskaarten in de categorieën ‘bewegen’, ‘creativiteit’, ‘je goed voelen’, ‘concentratie’ en ‘orde en overzicht’. Elk coachingskaartje heeft een mooi en overzichtelijk design, met een duidelijk onderscheidende kop en een heldere uitleg van de opdracht. Ook wordt op de meeste kaartjes de tijd genoemd die je ongeveer nodig hebt om een opdracht uit te voeren.

ADHD coachingskaarten
De ADHD-coachingskaarten
Leuke achterkanten 🙂

Doel

Het doel van de kaarten is het krijgen van grip op je leven zodat je de rust ervaart om datgene te doen waar je goed in bent en het liefst doet.  Ze zijn niet alleen geschikt voor volwassen met AD(H)D, maar kunnen ook helpend zijn voor volwassenen met Gilles de la Tourette, NAH, HSP en mensen die meer structuur in hun dagelijkse leven willen.

Bron: bol.com.

Review

Het is de bedoeling dat je een coachingskaartje trekt en de opdracht ook echt (meteen) uitvoert. Soms betreft het geen opdracht maar een tip of idee. De ‘belofte’ is dat je, bij regelmatig gebruik van de kaarten, meer rust en overzicht in je leven gaat creëren.
Volgens de uitleg kosten de praktische opdrachten, tips en ideeën weinig tijd en spreken ze je creativiteit aan. De kaarten bieden de ruimte om op je eigen manier invulling aan de opdrachten te geven.  In mijn eigen ervaring met de kaartjes is dit inderdaad het geval 🙂 Je mag zoveel kaartjes trekken als je wilt, als je ze maar uitvoert.

Voor deze review heb ik een aantal kaartjes getrokken of gekozen en zal ik aan de hand daarvan mijn ervaringen vertellen. Om niet meteen de precieze inhoud van de kaartjes weg te geven heb ik hieronder de opdrachten steeds omschreven in plaats van de volledige tekst weer te geven. 

Voorbeeldkaartjes

Muziek

Tijdsbesteding: 20 minuten

Het eerste kaartje geeft me de opdracht om te luisteren naar muziek en daarmee mijn stemming te beïnvloeden.
Ik vind dit een leuk kaartje omdat ik muziek soms al wel op deze manier gebruik. Door de opdracht word ik mij daarvan weer even volledig bewust. Ik heb geen moeite om de 20 minuten vol te maken, de muziek staat de rest van de middag aan 😉 De vraag is, heb ik hiermee dan uiteindelijk mijn stemming beïnvloed? Die middag heb ik mij er niet anders door gevoeld, maar misschien komt dat omdat ik het als achtergrondmuziek gebruikt heb in plaats van me volledig op de muziek te focussen.

Minimalisme

Tijdsbesteding: 1 minuut (per dag)

De opdracht van het tweede kaartje is om een minimalisme-doos te maken en hier elke dag iets in te doen. Dit omdat het rust en ruimte in je hoofd geeft om te leven met weinig spullen. Het is de bedoeling dat je ook meteen één ding kiest en dit in de doos stopt.

Deze opdracht blijkt voor mij een grotere uitdaging. Ik heb toevallig de afgelopen week de zolder opgeruimd en al veel spullen weg gedaan. Op dat moment heb ik echter wel de intentie om toch te kijken of ik meer spullen weg kan doen: ik neem me voor om 's avonds met mijn vriend samen beiden iets uit te zoeken om weg te doen. Ik vertel hem dat idee ook, maar vervolgens is het nooit gebeurd..... 🙁

Mijn eerste probleem met dit kaartje is dat ik net al veel had opgeruimd en op het moment van het trekken van het kaartje niet echt zin had om meteen iets te zoeken dat weg mocht. Mijn tweede probleem zit hem in mijn doorzettingsvermogen, zelfdiscipline en/of mijn vergeetachtigheid. Op een gegeven moment (en dat is al vrij snel) vergeet ik dat ik met mezelf afgesproken had dat ik dit zou gaan doen. Natuurlijk denk ik af en toe ineens aan deze opdracht, maar dat is dan altijd op een moment dat ik geen zin of tijd heb om daadwerkelijk iets te gaan zoeken wat weg mag.

Los van mijn persoonlijke problemen met het uitvoeren van dit kaartje, denk ik dat het wel een heel nuttige opdracht is. Ik vraag me alleen af of er niet meer mensen zijn zoals ik, die dit soort dingen niet zo goed volhouden.

Rust
Rust inplannen

Tijdsbesteding: 5 minuten

De opdracht van het derde kaartje is om regelmatig rust te nemen om alle indrukken te verwerken en helemaal bij jezelf te komen. De bedoeling is dat je dan ook geen andere dingen doet die veel en aandacht concentratie kosten en je moet prikkels van buitenaf zoveel mogelijk vermijden. Het kaartje geeft me meteen de opdracht om een rustperiode voor vandaag in te plannen, inclusief de 'waar', 'hoe' en 'hoe lang'.

Oei, weer zo'n kaartje waarvan ik weet dat het heel nuttig is, maar waarbij ik moeite heb met de uitvoering ervan. Aangezien ik herstellende ben van een burn-out is uitrusten erg belangrijk voor mij. Plannen maken en herinneringen maken voor taken die ik nog moet doen kan ik heel goed. Ik vind het alleen heel moeilijk om me te houden aan deze planning en dus ook aan zo'n gepland rustmoment (want ja, ik ben op zo'n moment natuurlijk altijd weer ergens anders mee bezig waar ik niet mee kan of wil stoppen.....). En wat ik nog lastiger vind is om tijdens een rustmoment ook daadwerkelijk zoveel mogelijk prikkels buiten te sluiten.

Note to self: Ik moet mezelf toch eens gaan leren om me te houden aan dit soort afspraken met mezelf 😉
Dus: "Denk eens wat vaker aan dit kaartje, je moet ergens op een dag toch wel minstens 5 minuten tijd kunnen maken voor jezelf en 5 minuten alles buiten sluiten is eigenlijk niet zo heel lang....." ​

schoonmaken
Schoonmaken

Tijdsbesteding: 5 à 10 minuten

Kaartje vier alweer: ik moet snel één ding bedenken wat ik ga doen (in de categorie schoonmaken) en dit ook meteen gaan doen. De gedachte hierachter is dat je in beweging komt door snel en kort iets te gaan doen en het is op deze manier ook te overzien.

Ik moest de keuken nog opruimen en besluit om dit meteen te doen. Ik zet geen wekker omdat ik weet dat dit een taak is die niet extreem lang duurt. Ik zet alle vuile afwas in de vaatwasser en zet deze aan, ik haal een doekje over het aanrecht en ruim spullen op die niet op de juiste plek staan.

Yeey 😀 Ik heb de opdracht van dit kaartje meteen uitgevoerd 😀 Had ik er zin in? Nee....
Ben ik blij dat ik het gedaan heb? Ja!

Pluspunten: ik ben even weg van mijn beeldscherm, de keuken is weer schoon en er is een taak van mijn todo-lijst af. Goed en nuttig kaartje voor even tussendoor 🙂

leefregels
Leefregels

Tijdsbesteding: -

Het vijfde kaartje heeft geen tijdsbesteding gespecificeerd. Ik moet 5 à 10 praktische leefregels opschrijven en daarbij aangeven welk positief effect dit op mij heeft. Vervolgens dien ik één leefregel te kiezen waar ik me deze week aan ga houden. Deze leefregels helpen je om goed voor jezelf te zorgen.

Mijn eerste reactie bij dit kaartje: uhm, uhm, uhm.... ik blokkeer. In eerste instantie is het al heel lastig om twee leefregels op te schrijven, laat staan vijf of zelfs tien.... :-S Ik schakel een hulplijntje in 😉 Samen met mijn vriend bedenk ik vervolgens toch nog vrij snel drie leefregels; het zijn dingen die we wel vaker zeggen, maar waar we ons meestal niet heel lang aan houden. Al vrij snel daarna volgen ook leefregel vier en vijf 🙂 Blijkt het toch minder moeilijk dan ik aanvankelijk dacht 😀

Ik vind dit een zeer positief kaartje. Als je leefregels op papier zet moet je eens goed nadenken over wat je eigenlijk met jezelf af hebt gesproken, maar wat er vervolgens vaak bij in schiet. Doordat ze op papier staan kom je de leefregels regelmatiger tegen en is de kans groter dat je jezelf er ook daadwerkelijk aan houdt of er in ieder geval bewuster mee bezig bent. Eens kijken of ik me nu ook kan houden aan mijn eigen leefregels......

Twee weken later hangt het briefje nog steeds mooi op ons prikbord. Ik kom het briefje inderdaad regelmatig tegen en ben me op dat moment wel even bewust van het belang ervan. Onbewust heb ik me wel aan een aantal van deze regels gehouden, maar zeker niet elke dag. Ook hierbij loop ik dus tegen mijn zelfdiscipline aan....... 🙁

verzamelen
Verzamelen

Tijdsbesteding: 5 à 10 minuten

Voor het zesde kaartje moet ik door mijn huis heen lopen en alle papieren (rekeningen, notities, bonnen e.d.) verzamelen in een doos. Vervolgens moet ik steeds iets doen met datgene dat bovenop ligt; weggooien, verwerken of op de juiste plek leggen.

Het is niet helemaal duidelijk wanneer 'steeds' is, maar ik neem aan dat je dagelijks of een paar keer per week iets uit de doos pakt en er dan iets mee doet. Ik heb dit kaartje niet zelf uitgeprobeerd, omdat ik zelf al een methode heb voor rondslingerende papieren e.d. Ik leg rondslingerende papieren regelmatig bij elkaar op een stapel op mijn bureau. Eén keer in de zoveel tijd ( geloof dat ik het weer eens moet doen.... 😉 ) pak ik de hele stapel en ruim alles in één keer op. Alles wat bewaard moet worden stop ik in betreffende map, ik gooi papieren weg of ik geef ze een vast plaatsje.

Het grote verschil tussen mijn manier en de manier van dit kaartje is het moment waarop je actie onderneemt met de papieren: alles in één keer of regelmatiger één losse.
Ik begrijp waarom het kaartje adviseert om af en toe één ding te pakken; zo blijft het behapbaar. Echter vind ik het persoonlijk fijner om niet steeds met hetzelfde bezig te zijn en opnieuw de mappen te moeten pakken. Daarom kies ik er liever voor om af en toe alle papieren in één keer op te ruimen.

Wanneer je problemen hebt met rondslingerende papieren of het opruimen hiervan dan kan ik me goed voorstellen dat dit kaartje goed voor je zou kunnen werken.

Nog een aantal kaartjes

Ik kan voor deze review natuurlijk niet alle kaartjes uitproberen en beschrijven. Er zijn er veel en stuk voor stuk zijn ze erg nuttig. In welke mate een kaartje voor iemand nut heeft verschilt natuurlijk van persoon tot persoon.

Hieronder geef ik een nog een aantal opdrachten weer die voor mij positief lijken, maar die ik niet heb uitgeprobeerd.

  • Wandelen | tijdsbesteding: minimaal 10 minuten. Je moet meteen de deur uit stappen en een korte wandeling maken. De natuur doet iedereen goed en dat merk ik ook aan mezelf. Ik denk er echter niet zomaar aan om daadwerkelijk eens te gaan wandelen. Dit kaartje maakt dat iets makkelijker voor je.
  • 1,2,3 actie! | tijdsbesteding: 10+10+10 minuten. Je moet drie kleine opdrachten/ taken kiezen die je vandaag gaat doen en die elk maximaal 10 minuten mogen duren. Deze schrijf je op een post-it en plak je op een zichtbare plek. Als je een opdracht uitvoert zet je de kookwekker op 10 minuten. Ik ben heel goed in het uitstellen van dingen dus daarom lijkt me deze opdracht erg goed voor mij. Zo word je gedwongen om ook daadwerkelijk actie te ondernemen en volgens het kaartje word je gedwongen om keuzes te maken en prioriteiten te stellen.
  • Bewegen | tijdsbesteding: 5 à 10 minuten. Voor deze opdracht moet je je lichaam eens flink in beweging brengen; dansen, rekken, strekken, enz. Het is de bedoeling om uit je hoofd te komen en jezelf een oppepper te geven. Dit kaartje zou je daarbij kunnen helpen. Dit is een opdracht die echt bij me past, wat ik ook al af en toe doe, maar eigenlijk veel te weinig. 

Er zijn ook opdrachten die niet zo nuttig voor mij persoonlijk zijn omdat ik ze eigenlijk al uitvoer, zoals:

  • Agenda | tijdsbesteding: 5 à 10 minuten. Dit kaartje geeft je het advies om een agenda te gebruiken met een weekoverzicht wat je in één oogopslag kunt zien. Het is voor mij niet zo nuttig omdat ik al een agenda gebruik, met daarin alle afspraken en actiepunten voor de dag. Ik heb dus al een vaste plek waar ik mijn afspraken noteer en dit werkt voor mij erg goed.

Tenslotte heb ik ook een opdracht uitgezocht die voor mij niet zo helpend lijkt te zijn, maar ook deze heb ik niet uitgeprobeerd.

  • Geld | tijdsbesteding: -. Het advies is om elke week een vast bedrag te pinnen en alles contact te betalen. Je hebt daardoor zicht op je geld, je voorkomt impulsieve uitgaven en krijgt meer grip op je geld. Eigenlijk valt het bij mij wel mee met dat ‘gat in mijn hand’. De impulsieve uitgaven liggen niet doordeweeks tijdens mijn activiteiten. Ik koop onderweg zelden dingen die ik eigenlijk niet nodig heb. Ik heb liever geen contant geld bij me en pin alles wat ik nodig heb. Mijn impulsiviteit m.b.t. geld ligt meer bij online aankopen, maar daar zal dit kaartje me niet bij helpen 😉

Plus- en minpunten

Onderstaande plus- en minpunten zijn op basis van mijn ervaringen. Het kan dus zo zijn dat een ander dit niet zo ervaart. Mijn advies is om de kaarten daarom vooral zelf uit te proberen 😀

Pluspunten

  • De kaarten zien er erg leuk uit!
  • De opdrachten zijn goed bedacht en erg gevarieerd waardoor er voor iedereen wel nuttige kaartjes tussen zitten.
  • De opdrachten zijn duidelijk omschreven.
  • Door de kaarten ben je jezelf meer bewust van hoe je dingen doet en hoe het ook anders zou kunnen. Soms is iets zo voor de hand liggend, maar kom je er gewoon zelf even niet op om het zo te doen.
  • De tijdsaanduiding op de kaarten maakt het makkelijker om aan de opdracht te beginnen. Dit omdat het meestal maar een korte tijdsbesteding betreft.

Minpunten

  • Het principe volgens de gebruiksaanwijzing is dat je zoveel kaartjes mag trekken als je wilt, als je ze maar uitvoert. Ik heb echter de neiging om een kaartje wat mij niet nuttig lijkt (om welke reden dan ook) niet uit te voeren, maar om een andere te pakken of ze maar gelijk allemaal weg te leggen voor dat moment.
  • Wat ik jammer vind is dat er bij de gebruiksaanwijzing voor meer tips en ideeën verwezen wordt naar een website die sinds 2014 geen update meer gehad heeft.
  • Je hebt zelf de discipline nodig om ook daadwerkelijk regelmatig een kaartje te trekken. Dat is mijn grootste struikelblok in het blijven gebruiken van de kaarten.
  • Ik mis een stok achter de deur om de kaarten te blijven gebruiken of de opdrachten die doorlopen (zoals die van de leefregels) te blijven volhouden. Mogelijk zou een app op mijn telefoon hierin helpend kunnen zijn.

Waar te koop?

De ADHD-coachingskaarten zijn bij bol.com te koop via deze link.

Advertentie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

17 + nine =